در این جا نگاهی کوتاه داریم به کتاب مفید و سرشار از راهنمایی های با ارزش استاد محسن قرائتی با نام :
پرتوی از اسرار نماز
چرا عبادت ؟
عبادت ، به معنای اظهار ذلت ، عالی ترین نوع تذلل و کرنش در برابر خداوند است . در اهمیت آن ، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع) برای عبادت است . خداوند می فرماید :
(( وَما خَلَقتُ الجِنَّ وَالاِنسَ اِلّا لِیعبُدونِ ))
هدف آفرینش هستی و جن و انس ، عبادت خداوند است .
سود عبادت ، به خود پرستندگان بر می گردد ، همچنان که درس خواندن شاگردان به نفع خود آنان است و سودی برای معلم ندارد .
آنچه انسان را به پرستش و بندگی خدا وادار می کند (یا باید وادار کند ) اموری است ، از جمله :
1- عظمت خداوند
2- احساس فقر و وابستگی
3- توجه به نعمت ها
4- فطرت
بیشتر آیات مربوط به عبادت در قرآن ، دعوت به توحید در عبادت می کند ، نه اصل عبادت . زیرا روح عبادت در انسان وجود دارد . اگر رهبری انبیا نباشد ، مسیر این غریزه منحرف می شود و به جای خدا ، معبود های دروغین و پوچ پرستیده می شود . آنگونه که در نبود حضرت موسی و غیبت چهل روزه اش ، مردم با اغوای سامری ، به پرستش گوساله طلایی سامری روی آوردند .
عبادت به نوعی رنگ خدایی زدن به کارهاست که تاثیر مهمی در زندگی انسان دارد ، مانند :
1- باقی ساختن فانی
2- تبدیل مادیات به معنویات
3- سازندگی فرد و جامعه
عبادت ، هم انسان را به صورت فردی ، از بردگی هوس ها و گناهان و شیطان نجات می دهد ، و هم یک جامعه عابد ، که خدا را می پرستد ، از پرستش طاغوت ها و ستمگران و ابرقدرت ها آزاد می شود . اما فساد جوامع بیشتر از گرایش به عبودیت و پرستش غیر خدا سرچشمه و ریشه می گیرد .
در فرهنگ اسلام ، عبادت فراتر از نمونه هایی چون نماز و روزه است . همه کار های شایسته ای که به نفع مردم نیز باشد ، عبادعت است مانند:
تفکر در کار خدا - کسب و کار - آموختن دانش - خدمت به مردم - انتظار حکومت عدل جهانی
آیات قرآن و احادیث معصومین ، بهترین عبادت را کدام می دانند و چه اوصافی برای آن می شمارند ؟ جواب را باید از قرآن و عترت دریافت . پس مروری به کلمات اولیاء دین می کنیم :
عبادت آگاهانه - عبادت عاشقانه - عبادت خالصانه - عبادت خاشعانه - عبادت مخفیانه و ... .
شیطان ، از این راه ها برای فلسد کردن وباطل نمودن عبادات ما وارد می شود :
1- ریا
2- عجب
3- گناه
این ها در مجموعه آفات عبادت قرار دارند .
حال سوالی پیش می آید که ما چگونه می توانیم در عبادت مغرور نشویم ؟ با توجه به نکات زیر به نوعی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری یا آنرا درمان کرده ایم :
آیا واقعا عبادت کرده ایم ؟
آیا عبادت های ما قبول شده است ؟
آیا عبادت های ما تباه نشده است ؟
آیا حُسن عاقبت خواهیم داشت ؟
مقایسه عبادت ها و نعمت ها
مقایسه عبادت ها و غفلت ها
مقایسه عبادت و نیاز
مقایسه با عبادت اولیاء خداوند
این بود نگاهی کوتاه تا صحفه ی 34 کتاب پرتوی از اسرار نماز